الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل قوانین این موتور جستجو را تشکیل میدهند. این الگوریتم بسیاری از بخش های مختلف سایت را از بسیاری از جنبه ها به خصوص عوامل مرتبط با سئو سایت مورد برسی قرار میدهند. اطلاعات بدست آمده توسط آن ها به گوگل در رتبه بندی کمک میکند. همچنین این الگریتم ها قابلیت شناسایی موارد مختلف همچون صفحات اسپم و نامرتبط را به گوگل میدهد. جهت رنکینپ بهتر سایت خود شناخت این موارد بسیار اهمیت دارد. از این رو در ادامه به معرفی الگریتم های گوگل خواهیم پرداخت.

پیش از آنکه به معرفی الگریتم های گوگل بپردازیم بهتر است که با کلمه  الگریتم بیشتر آشنا شوید. به طور کلی الگوریتم فهرستی از دستورات و قوانین است که یک کامپیوتر برای اجرا و تکمیل یک وظیفه باید انجام دهد.

خدمات سئو

الگوریتم گوگل چیست :

الگوریتم‌های گوگل دستورات و قوانین  پیچیده‌ای هستند که به گوگل در پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات برای عبارت جستجو شده کمک می‌کنند. در واقع کل سیستم رتبه‌بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته شده که هر کدام چند فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر می‌گیرند.

گوگل دارای الگوریتم های بسیاری میباشد. هر کدام از آن ها موضوعات مشخصی را در سایت ها مورد برسی قرار میدهند. همچنین هر کدام از الگورتیم گوگل هدف خاصی را دنبال میکنند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع الگوریتم های گوگل :

همان طور که گفته شد گوگل دارای قوانین و سیستم های پیچیده  زیادی میباشد. در زیر برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل به اختصار آورده شده است.

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم تازگی محتوا
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم دزد دریایی
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم موبایل گدون
  • الگوریتم Payday Loan
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم ایت E-A-T
  • الگوریتم مدیک یا طبی
  • الگوریتم برت
  • الگوریتم رقص گوگل
  • الگوریتم سندباکس گوگل
  • الگوریتم MUM
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس

در ادامه به معرفی مهمترین الگوریتم های گوگل پرداخته میشود.

الگوریتم پاداندا :

پیدایش الگوریتم پاندا در سال 2011 بوده است. همچنین پاندا اولین الگوریتم گوگل بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی معرفی شد. این الگوریتم در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست و در نتیجه دائماً در حال فعالیت و بررسی سایت‌هاست. هدف از این الگوریتم پایین آوردن رتبه سایت هایی است که محتوای بی‌کیفیت دارند. به طور کلی تمام الگوریتم های گوگل در تلاش هستند که وب‌سایت‌های اسپم را شناسایی و حذف کنند تا نتایج جستجوی گوگل هرچه بیشتر کارآمد شود.

الگوریتم تازگی محتوا گوگل :

در همان سال 2011 الگوریتم تازگی تولید محتوا در گوگل ایجاد شد. در واقع سال 2011 یکی از مهمترین سال های ارتقاء گوگل به یک موتورجستجو کاربر محور بود. ویژگی این الگوریتم رتبه‌بندی را طوری تغییر داد تا محتوای تازه‌تر در بالای نتایج قرار بگیرند. به این ترتیب اگر موضوعی در یک دوره داغ می‌شد یا یک رویدادی در حال اجرا بود کاربران راحت‌تر می‌توانستند به مطالب مربوطه دست پیدا کنند. این به‌روزرسانی بر 35 درصد از جستجوها اثر گذاشت.

همچنین الگوریتم تازگی محتوا با نام freshness نیز شناخته میشود. هدف اصلی این سیستم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا میباشد. در بسیاری از موارد کاربران اینترنتی به آخرین و جدیدترین اطلاعات نیاز دازند. در برخی حوزه‌ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر می‌شود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید به‌روز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.

الگوریتم ونیز شناسایی آی پی و موقعیت جغرافیایی :

الگوریتم ونیز یکی از کمتر شناخته شده های گوگل است. اما بدون آکه متوجه حضور آن باشید در بسیاری از نتایج تأثیر میگذارد. این سیستم به منظور شناسایی آی پیکاربران برای ارائه اطلاعات محلی به آنها میباشد. از میان الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، الگوریتم ونیز از آن جهت که مربوط به جستجوهای محلی می‌شود آپدیت قابل توجهی محسوب می‌شود. در این الگوریتم که در سال 2012 به راه افتاد، IP یا موقعیت جغرافیایی که برای سایت تعریف شده باشد نیز در نتایج جستجوی گوگل دخیل شدند.

هدف الگوریتم پاندا چیست :

الگوریتم پاندا برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت توسط گوگل ایجاد شد. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد. الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

وظیفه اصلی پاندای گوگل :

وظیفه اصلی الگوریتم‌ پاندا طبقه‌بندی نتایج بر اساس کیفیت محتوای وب‌سایت‌هاست. کیفیت محتوا روی رفتار کاربران انسانی سنجیده می‌شود. سایت‌هایی که از الگوریتم پاندا تأثیر پذیرفتند و جایگاهشان نزول یافته می‌توانند اقدامات مختلفی برای رفع گوگل پنالتی و افت رتبه خود انجام دهند؛ اقداماتی برای بهبود رابط کاربری مانند بازسازی صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت دارند، اضافه کردن محتوای باکیفیت، حذف کلمات کلیدی که زیاد تکرار شده‌اند و…

مشاوره سئو سایت

الگوریتم دزد دریایی :

الگوریتم دزد دریایی گوگل در سال 2012 ایجاد شد. در آن زمان به دلیل به وجود آمدن سایت های بسیار و نیاز به ایجاد محتوا برخی از سایت ها دست به کپی کردن ماطلب و موضوعات میزدند. از این رو این الگوریتم ایجاد شد. وظیفه دزد دریایی شناسایی محتوای کپی شده می باشد. در واقع Google Pirate به وجود آمد تا سایت های کپی شده را از سایت های اصلی تشخیص دهد و جریمه سنگینی را برای سایت های کپی شده در نظر بگیرد.

علت پیدایش الگوریتم دزد دریایی گوگل :

با گسترش اینترنت و به وجود آمدن سایت های مختلف متاسفانه برخی از سایت ها با دور زدن قوانین گوگل شروع به اقدام کارهایی نا هنجار مانند کپی برداری از سایت های دیگر کردند که این کار موجب نارضایتی کاربران و صاحبان سایت گردید و شکایات زیادی به گوگل در رابط با این مشکل شد، گوگل هم برای این که این نابسامانی را بهبود بخشد از الگوریتم دزدان دریایی استفاده کرد. زمانی که الگوریم دزدان دریایی به فضای وب معرفی شد بیش از 42 میلیون وب سایت را از صفحه ایندکس حذف کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار :

در 20 آگوست سال 2013 الگوریتم مرغ مگسخوار ارائه نتیجه بهتر سایت ها به کاربران ایجاد شده. این الگوریتم برای تکمیل دو الگوریتم پنگوئن و پاندا معرفی شده بود. چرا که در زمان های گذشته برخی از سایت‌ها با ساختن لینک‌های نامرتبط و اسپم کلمات کلیدی در سایتشان، گوگل را فریب می‌دادند و به رنک خود را بالا می آوردند. در حالی که مطالبی کهع ارائه میشود از طرف این سایت ها عموما تبلیغات و اطلاعات کم ارزش بود. از این رو گوگل این الگوریتم را برای تجزیه و تحلیل مطالب سایت ها ایجاد کرد.

الگوریتم کبوتر گوگل :

الگوریتم کبوتر در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم بر موقعیت مکانی موضوعات تمرکز دارد. به این صورت که اگر نیاز به خدمات خاصی داشته باشید، و آن را در گوگل جستجو کنید نزدیکترین مکان آن خدمات را نسبت به شما نشان میدهد. در زمان گسترش روز افزون شهر ها و نیاز به جستجو مکان خدمات بسیار گسترش یافت. از این رو گوگل در سال 2014 برای بهبود خود و توجه به نیاز کاربرانش الگوریتم کبوتر را ایجاد کرد.

الگوریتم موبایل گدون گوگل :

الگوریتم موبایل گدون در تاریخ 21 آوریل 2015 توسط گوگل ارائه شد. به دلیل رشد روز افزون موبایل ها و دستگاه های هوشمند گوگل تصمیم به حساسیت بر این موضوع گرفت. این الگوریتم با نام دیگر موبایل فرندلی نیز شناخته میشود. موبایل فرندلی یا mobile friendly یک ویژگی برای سایت است که یکی از مهمترین عوامل آن موضوع ریسپانسیو بودن سایت میباشد. به طور کلی این الگوریتم کد های سایت را برای شناخت بهتر سایت های مناسب برای موبایل و دستگاه های هوشمند مشابه برسی میکند.

الگوریتم رنک برین :

الگوریتم رنک برین سال 2015 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم برای کمک به گوگل به شناخت بهتر موضوعات ایجاد شد. این سیستم قویترین الگوریتم ساخته شده توسط گوگل میباشد. این سیستم ، همواره در حال یادگیری مفاهیم مختلف بوده و در تهیه نتایج بهتر و کاربرپسندتر به گوگل کمک می‌کند. در حقیقت، حوزه مورد مطالعه رنک برین، رفتار و تجربه کاربر است و نتایج گوگل را براساس این فاکتور مرتب می‌کند. به عبارت دیگر الگوریتم رنک برین rank brain برای شناخت بهتر موضوعات جستجو شده رفتار کاربر را تحت نظر میگیرد، که با شناخت آن موضوع خاص در خصوص جستجو های بعدی نتایج بهتری را ارائه نماید.

الگوریتم موش کور :

در آپدیت سال 2014 گوگل الگوریتم رنک بندی با جستجوی محلی را ایجاد کرد. که با آپدیت عظیم آن الگویتم موش کور را ایجاد کرد. تصمیم می گیرد که چه زمانی یک بیزنس، در نتایج محلی گوگل نمایان شود و چه زمانی فیلتر شود و در نتایج نشان داده نشود. این بدان معنی است که کسب و کار های محلی، ممکن است همیشه در یک جستجوی یکسان، نمایش داده نشوند. در حال حاظر گوگل در حال برسی و کسب اطلاعات جهت بهبود این الگوریتم میباشد.

الگوریتم ایت E-A-T :

الگوریتم ایت یا همان E-A-T در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی توسط گوگل ایجاد شد. آپدیت آن سال باعث بهبود رتبه و جایگاه سایت‌ های متعلق به برند‌های مشهور شد. این زمان، نقطه آغاز اتفاقاتی بود که در نهایت منجر به تعریف الگوریتم EAT شد. این عبارت مخفف کلمات تخصص یا Expertise ، قابل اعتماد بودن یا Authoritativeness و اعتبار یا Trustworthiness میباشد. الگوریتم ایت یا EAT عوامل انسانی نیز در برسی های سایت ها دخالت دارند.

الگوریتم سندباکس گوگل :

الگوریتم سندباکس گوگل برای شناخت دقیق سایت های تازه تأسیس میباشد. هدف آن احتیاط در نمایش این سایت ها است. به عبارت دیگپر هدف اصلی سند باکس گوگل قرنطینه سایت ها تازه کار میباشد. این سیستم امکان برسی دقیق سایت های تازه وارد را برای ارزشگذاری بهتر به گوگل میدهد. الگوریتم سندباکس گوگل در سال 2004  ایجاد شد. البته تاریخ دقیق آن مشخص نیست اما در آپدیت گوگل تغییراتی مشاهده شد که وجود آن را نشان میداد.

الگوریتم رقص یا همان google dance :

هدف اصلی الگوریتم گوگل دنس شناخت رفتار کاربران با دیدن مطالب با ارزش و تازه سایت ها میباشد. عملکرد این الگوریتم به این صورت است که با قرار دادن لینک مطالب جدید و با ارزش مناسب با مدت زمان کوتاه به کاربر ، ارزشگذاری دقیق تری در خصوص این صفحات داشته باشد. البته معمولا رتبه بندی که توسط این الگوریتم در زمان اولیه بعد از ایجاد مطلب دداده میشود، ثابت نمی ماند.

نتیجه گیری :

الگوریتم های گوگل شامل دستورات و قوانینی بودند که گوگل در طی سال ها برای بهبود موتورجستجوی خود جهت ارائه هرچه بهتر موضوعات به کاربراتن ایجاد کرده است. در این مقاله در خصوص الگوریتم های گوگل توضیح داده شد. همچنین با مفهوم و علت پیداش برخی از مهمترین الگوریتم های گوگل آشنا شدید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *