نرخ کلیک CTR چیست

نرخ کلیک CTR چیست

در جواب به سوال نرخ کلیک و یا CTR چیست باید گفت که به تعداد کلیک تقسیم بر تعداد بازدید صفحه (impression) را نرخ کلیک یا CTR میگویند. این مقدار نشاندهنده فعالیت درست یک سایت را تعیین میکند. مقدار پایین CTR یا نرخ کلیک بخشی از سایت بدرستی عمل نمیکند. حدود مناسب برای این نرخ در موضوعات مختلف متفاوت است. اما در کل مقدار ده تا بیست درصد برای یک صفحه عدد مناسبی است. توجه به میانگین CTR عملکرد کلی نرخ کلیک را نمایش میدهد. پس در صورتی مشاهده نرخ پایین باید صفحه را برسی نمایید. در ادامه توضیحاتی بیشتری در خصوص CTR داده شده است.

معرفی نرخ کلیک  CTR :

توجه داشته باشید که معنی کلمه CTR همان Click Trough Rate میباشد. این کلمات به زبان فارسی نرخ کلیک ترجمه‌ شدند.  و به این شکل استفاده می‌شود. تصور کنید لینک مورد نظر شما بارها و بارها به مخاطبان نشان داده شود، نسبت تعداد کلیک‌های انجام شده روی لینک موردنظر به تعداد کل نمایش آن لینک را CTR یا نرخ کلیک می‌گویند.

مهمترین نرخ کلیک در جستجوهای گوگل اتفاق می‌افتد، ولی لینک‌های دیگری که در تبلیغات، ایمیل و دیگر پیام‌های خود قرار می‌دهید نیز CTR دارند. بالا بودن سی تی آر نشاندهنده عملکرد صحیح صفحات میبشد. و این مورد هم ارتباط مستقیم با انتخاب صحیح کلمات کلیدی دارد. برای مثال شما دارای یک سایت خدمات سایت میباشید. شما باید سایت خود را با کلمات مرتبط با خدمات سایت بهینه و سئو کنید. استفاده صحیح از کلمات کلیدی بسیار مهم است. به خصوص در قسمت پیش نمایش گوگل که شامل موارد زیادی مانند متا ها و اسنیپت ها میشود. نحوه محاسبه نرخ کلیک یا CTR بسیار ساده است.

خدمات سئو سایت

نحوه محاسبه نرخ کلیک :

با تقسیم تعداد کلیک ها بر تعداد بازدید های لینک صفحعه شما در گوگل و ضرب ان در عدد صد نرخ کلیک محسابه میگردد. که در آن نرخ بالاتر نشاندهنده عملکرد مناسب بخش نمایش در گوگل را میرساند. نرخ پایین علت های  زیادی میتواند داشته باشد. برای مثال استفاده نادرست از عنوان سایت ، دیسکریپشن ها ، گاهی اسنیپت ها و… میباشد.  در میزان موفقیت یک وب سایت در موتورهای جستجو، باید بتوان به شکل درستی آن را محاسبه کرد. طبق الگوریتم های معرفی شده توسط گوگل شما باید تعداد هر کلیک منحصر به فردی که روی محتواهای وب سایت شما در نتایج جستجو گوگل صورت می گیرد را به تعداد نمایش (impression) تقسیم کنید تا نرخ کلیک وب سایت خود را به دست آورید. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه داده شده است.

اهمیت نرخ کلیک CTR :

CTR فقط یک معیار عددی نیست و می‌تواند در شناخت بهتر مشتریانتان به شما کمک کند. نرخ کلیک به شما می‌گوید که تلاش‌هایتان برای دسترسی به مخاطب هدف، در چه بخش‌هایی جواب می‌دهد و در چه بخش‌هایی خیر. نرخ کلیک پایین می‌تواند بیانگر هدفگذاری روی مخاطبان اشتباه باشد و یا آنکه نتوانستید مخاطبان خود را برای کلیک، مجاب کنید. به عبارت دیگر نرخ کلیک یکی از معیارهای مهم در سنجش موفقیت یک کمپین یا میزان ورودی‌های سایت است. طبیعتا هر چه میزان کلیک روی تبلیغات یا لینک موردنظر شما بیشتر باشد، اتفاق خوشایندتری برای‌تان رقم می‌خورد، البته تنها بالابودن نرخ کلیک ملاک اصلی نیست و کیفیت ورودی‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

مفاهیم CTR :

برخی از افراد با عدم دانش کافی در این زمینه به اشتباه تعداد کلیک را CTR در نظر میگیرند. این صحیح نیست. چرا که ممکن است تعداد کلیک در یک صفحه با نرخ کلیک 100 درصد نسبت به تعداد کلیک در یک صفحع با نرخ کلیک 6 درصد بسیار کمتر باشد. چرا که تعداد کلیک در میزان CTR به تعداد بازدید برمیگردد. ولی چه عاملی در کاهش نرخ کلیک تأثیر میگذارد.

عوامل تأثیرگذار بر نرخ کلیک :

مهمترین عاملی که بر نرخ کلیک تأثیرگذار میباشد ، چگونگی نمایش صفحه در گوگل است. گاهی اوقات کاربران اینترنتی محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می کنند، اما روی آن کلیک نمی کنند. به همین دلیل است که اگر تعداد کل کلیک ها را در نسبت تعداد کل نمایش محاسبه نمایید، می توانید ctr وب سایت خود را به دست آورید.

البته باید گفت که شما نیازی به محاسبه نرخ کلیک یا CTR به صورت دستی ندارید. در حالت حاضر ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها تمامی اطلاعات لازم برای بهینه سازی وب سایت خود به دست آورید که یکی از آنها اطلاعات مربوط به ctr است. گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول جزء شناخته شده ترین این ابزارهاست. شما با ثبت سایت در کنسول گوگل می توانید به راحتی آمار مربوط به تعداد کل کلیک ها، تعداد کل نمایش ها و نرخ کلیک خود را بررسی نمایید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *