وب کرالر web crawler چیست

وب کرالر web crawler چیست

وب کرالر یا web crawler چیست : به ربات هایی که برای برسی عناصر مختلف یک سایت آن بخش های مختلف سایت را برسی میکنند، وب کرالر گفته میشود. این ربات ها از طرف موتور های جستجو وظیفه جمع آوری اطلاعات را دارند. اطلاعات بدست آمده از کرالر ها برای رتبه بندی سایت تأثیر زیادی دارد. این ربات ها نسبت به هم عملکرد متفاوتی دارند. به طور کلی web crawler ها با توجه به قوانین موتور های جستجو اطلاعات را کرال میکنند. برای مثال کرالر های گوگل با یاهو به دلیل قوانین کاملا متفاوت نوع خاصی از اطلاعات را برای نتیجه بهتر برسی میکنند. در این مقاله به برسی وب کرالر ها خواهیم پرداخت.

معرفی وب کرالر ها :

وب کرالر ها ربات هایی از طرف موتور جستجوها مانند گوگل میباشند. به طور کلی web crawler ها در واقع بخش اصلی و مرکزی یک موتور جستجو را تشکیل می دهند. در واقع به زبان ساده، یک نرم افزار یا اسکریپت اتوماتیک است که با توجه به الگوریتم مشخص و هدفمند انواع موتورهای جستجو که برایشان تعریف شده است، در وب سایت های موجود به گردش میپردازند و محتوای آنها را در دیتابیس موتور جستجو ذخیره می کنند. این ابزار ها به موتور جستجو خود کمک میکنند اطلاعات را از تمامی سایت ها با سرعت بسیار بسیار بالا برسی کند. در گوگل اطلاعات بدست آمده از کرالر ها توسط ربات های دیگر برسی شده و رتبه بندی یک سایت را تعیین میکنند.

خدمات سئو سایت

عملکرد وب کرالر :

به صورت کلی عملکرد وب کرالر ها به این صورت است که سایت ها را به صورت به صورت دوره ای برای ثبت تغییرات ان برسی میکنند. خزنده وب ، ربات موتور جستجو محتوا را از سراسر اینترنت بارگیری و فهرست می‌کند. سپس این اطلاعات و بارگیری های انجام شده را با هدف ذخیره آنها در بخش های مختلف انجام میدهند. به آنها “خزنده وب” می‌گویند زیرا خزیدن اصطلاح فنی دسترسی خودکار به وب سایت و به دست آوردن داده ها از طریق یک نرم افزار است. این ربات ها تقریباً همیشه توسط موتورهای جستجو بکار گرفته میشوند. با استفاده از الگوریتم جستجو در داده های جمع آوری شده توسط خزنده های وب ، موتورهای جستجو می‌توانند پیوندهای مربوطه را در پاسخ به سوالات جستجوی کاربر ارائه دهند.

تأثیر رتبه بر عملکرد وب کرالر ها :

کرالر ها جهت خزش ابتدا سایت ها از نظر پیوند ها برسی میکنند. پس از برسی رتبه بندی خود را از این سایت ها قرار میدهند. و در نهایت وب کرالر ها طبق همین رتبه بندی عمل خزش را انجام میدهند. به عبارت دیگر اکثر خزنده های وب کل اینترنت در دسترس عموم را جستجو نمی کنند ولی در عوض آنها بر اساس تعداد صفحات دیگری که به آن صفحه پیوند دارند ، میزان بازدیدکنندگان از آن صفحه و سایر عواملی که احتمال وجود صفحه حاوی اطلاعات مهم را نشان می‌دهد ، تصمیم می گیرند که ابتدا کدام صفحات را جست و جو کنند و آنها را بخزند. جهت خزش سریع تر باید لینک سازی خود را بهینه تر کنید.

به عبارت دیگر لینک های موجود در یک صفحه وب که توسط بسیاری از صفحات وب دیگر مورد استناد قرار می‌گیرد و بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند دارای اطلاعات معتبر و مفیدی است. از این رو به دلیل کیفیت و اهمیت بالا کرالر ها آن را در اولویت خود قرار میدهند. چرا که نتایج آن برای موتور های جستجو بسیار مهم است. این نتایج با بازه کوتاه تری توسط کرالر های یک موتور جستجو ایندکس میشوند.

مشاور سئو سایت

وب کرالر چه زمانی عمل میکند :

همان طور که گفته شد وب کرالر ها به صورت دوره ای محتوای سایت ها را برسی میکنند. اما زمانی که سایت را در ابزار های گوگل جهت ایندکس قرار میدهید، وب کرالر ها بر اساس معیار های خود صفحه مورد نظر را در صف خزش قرار میدهند. پس از رسیدن نوبت به صفحه سایت مورد نظر آن را برسی میکنند. البته عواملی در کوتاه کردن بازه زمانی برسی این ربات ها نقش دارد. یکی از مهمترین عوامل آن لینک سازی مناسب است. چرا که یکی از معیار های مهم در رتبه بندی در قرار دادن در صف خزش ، لینک های موجود در صفحه میباشد.

نتیجه گیری :

وب کرالر ها ربات های بسیار مهم یک موتور جستجوگر میباشند. به طور کلی کرالر های گوگل برای شناسایی و جمع آوری اطلاعات بدست آمده از سایت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. web crawler برای عمل خزش خود سایت ها را بر اساس معیار های خاصی در صف خزش قرار میدهد. و به ترتیب اولویت آن ها دسته بندی میکند. اطلاعات این ربات ها در بهینه سازی و سئو سایت برای رتبه بندی آن در نتایج موتورجستجو کاربرد زیادی دارد. در این مطلب به معرفی و برسی عملکرد وب کرالر ها پرداختیم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *