سایت مپ چیست

سایت مپ چیست

منظور از سایت مپ چیست ؟ site map یک فایل با فرمت XML میباشد. این فایل آدرس بخش هایی که باید ایندکس شوند به ربات های وب کرالر ارائه میدهند. ساخت سایت مپ اصولی بسیار اهمیت دارد. برای نتیه گیری باید صفحات مهم را در آن قرار دهید. در صورت قرار ندادن این سایت کرال و خزش در صفحات مورد نظر با مشکل مواجه میشود. از این رو بازه زمانی خزش سایت بسیار کاهش پیدا میکند. از این رو استفاده از ابزار ها و کد های مناسب جهت ساخت سایت مپ بسیار اهمیت دارد. در ادامه به معرفی این فایل و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

معرفی سایت کپ :

همان طور که گفته شد سایت مپ حاوی صفحات مهم سایت شما برای ایندکس میباشد. به عبارت دیگر به‌وسیله این فایل ، لیست کلیه صفحات مهم وب ‌سایت ، به موتورهای جستجو معرفی می‌شود. در واقع، ساختار صفحات وب ‌سایت، به‌وسیله سایت مپ در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. شاید بهترین پاسخ برای سوال سایت مپ چیست، این باشد که، سایت مپ، نوعی نقشه راه برای وب ‌سایت است و به موتور جستجوی گوگل این امکان را می‌دهد که صفحات مهم سایت شما را شناسایی کند. شما باید تمامی انواع صفحات مورد نیاز برای خزش را در این فایل ها قرار دهید. این فایل دارای انواع مختلفی است.

مشاور سئو سایت

انواع سایت مپ :

به طور کلی فایل های سایت مپ دارای دو نوع کلی هستند. این موارد عبارت اند از html site map و xml site map است. از  طرفی این دو مورد بسیار با هم تفاوت دارد. با شناخت بهتر انواع سایت مپ ها میتوانید تصمیمات مناسبی در خصوص استفاده از آن ها بگیرید. در ادامه توضیحاتی مختصر در خصوص هر یک از این موارد داده میشود.

سایت مپ html :

فایل های سایت مپ html برای سایت هایی که تعداد صفحات ثابتی ندارند بسیار دشوار است. به عبارت دیگر فایل های html site map در واقع نوعی از نقشه‌های سنتی هستند. این فایل ها در صفحه‌ای جداگانه طراحی شده و کاربران می توانند جهت بازدید از وب‌سایت‌ها از آنها استفاده کند. البته از آنجایی که اینگونه صفحات وب ساختار پیچیده‌ای ندارند در نتیجه می‌توان به راحتی اقدام به ایجاد کردنشان کرد. نکته‌ی مهمی که در هنگام استفاده از نقشه‌ی سایت html ملزم به رعایت کردنش هستید، این است که همواره توجه داشته باشید، پس از حذف و اضافه‌ صفحات، حتما نقشه را نیز آپدیت کنید. همچنین اگر سایت شما از قابلیت ایجاد داینامیک نقشه برخوردار نیست، به ناچار مجبور به اعمال تنظیمات دستی خواهید بود. از طرفی ساخت فایل های سایت مپ html برای سایت هایی با تعداد صفحات ثابت استفاده دارد.

ویژگی های فایل xml site map :

نقشه‌ی سایت xml در واقع نقطه‌ی مقابل مدل Html می‌باشد. برای توضیح این مدل از سایت‌مپ‌ها باید گفت که عموم موتور‌های جستجوگر به جهت پردازش محتوای سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. اگر شما بخواهید که اقدام به ارسال نقشه‌ی سایت برای موتور‌های جست و جو کنید، از آنجایی که آنها برای خواندن سایت‌مپ تنها قادر به درک همین زبان هستند، نیاز به فرمت xml خواهید داشت.

خدمات سئو سایت

تفاوت بین فایل نقشه سایت xml و html :

همان طور که گفته شد در فایل های اچ تی ام ال صفحات باید به صورت دستی اضافه شوند. این برعکس فایل های xml است. از طرفی هم نقشه سایت داخلی یا HTML از هر صفحه وب سایت شما مرتبط است. این نیز برای تجربه کاربر استفاده می شود، بنابراین وقتی این نوع برنامه را بنویسید که باید در مورد کاربر فکر کنید. ما به یک Sitemap HTML نیاز داریم تا کاربران خود را از طریق ارتقاء جهت گیری کاربر، یک تجربه منحصر به فرد به ارمغان بیاوریم. جهت گیری کاربر بسیار مهم است زیرا آنها باید بدانند کجا این نقشه سایت در سایت شما در رابطه با هر چیز دیگری وجود دارد.

اگر یک کاربر به نقشه سایت HTML شما وارد شود، می خواهید اطمینان حاصل کنید که تمام دسته های مهم شما نمایان می شوند و همچنین تمام زیر صفحه های اصلی شما باید نمایان شوند. با این حال، شما نمی خواهید هر صفحه ای که در یک نقشه سایت داخلی HTML مانند نقشه سایت XML نمایش داده می شود، زیرا این موضوع هیچ اهمیتی ندارد و هیچ اهمیتی ندارد. بسته به حجم سایت ما معمولا می خواهیم بیش از 100-200 صفحه در صفحه نقشه سایت داخلی داشته باشیم. اگر یک وب سایت کوچک باشد، پس از آن 50 صفحه مناسب خواهد بود.

نتیجه گیری :

برای خزش سریع توسط کرالر های گوگل این ربات ها از سایت لیستی از صفحات مهم را میخواهند. این لیست در فایلی تحت عنوان سایت مپ آورده میشود. این فایل دارای دو نوع HTML و XML است. به دلیل ویژگی های این دو کاربرد مختلفی دارند. به طور کلی استفاده از فایل های سایت مپ به خزش سریعتر و بهتر کرالر ها کمک میکند. از این رو بکارگیری صحیح آن بسیار اهمیت دارد. در این مطلب به معرفی و برسی سایت مپ ها پرداخیتم.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *