اسکیما چیست

اسکیما چیست

اسکیما چیست ؟ اسکیما داده های ساختار یافته ای هستند که برای شناسایی خصوصیاتی به ربات های موتورهای جستجو استفاده میشوند. این کد ها شامل ویژگی هایی از نوشته به همراه مقادیری است. ربات های کرالر در هنگام عبور از سایت با برسی این کد ها به موضوع صفحه کاملا آگاه میشوند. همچنین در گوگل جایگاه ویژه ای برای نتایج این داده ها قرار داده است. از طرفی استفاده صحیح از این داده ها باعث افزایش تجربه کاربری خواهد شد. چرا که کاربران با مشاهده این بخش ها زمان بیشتری در سایت شما خواهند بود. البته داده های ساختار یافته یا همان اسکیما کاربرد های بسیار زیادی دارد. در ادامه به برسی این داده ها توضیحات بیشتری داده شده است.

معرفی اسکیما :

نشانه گذاری اسکیما به انگلیسی Schema Markup روشی برای شناساندن سایت به موتورهای جستجو است. اسکیما کمک می کند تا در مورد هدف، محتوا و سایر اطلاعات سایت توضیحاتی داده شود، تا یک موتور جستجو مثل گوگل بتواند بهتر و سریع تر داده ها را تجزیه و تحلیل کند. همانطور که ما برای معرفی یک فروشگاه به دوستمان نیاز به اطلاعاتی مثل؛ خدمات، محصولات و قیمت های آن فروشگاه داریم. گوگل نیز برای شناسایی یک سایت نیاز به چنین نشانه هایی دارد، تا بفهمد که آن سایت چه محتوایی دارد تا در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد.

خدمات سئو سایت

به عبارت ساده تر اسکیما مجموعه از اطلاعات کوچک است، که توسط وبمستر ها نوشته می شوند، تا موتور های جستجو با استفاده از این نشانه ها سریع تر و راحت تر به اهداف سایت پی ببرند و آنها را در نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد. که درک اهداف سایت نیز از طریق شناسایی ویژگی های صفحات مختلف توسط کد های اسکیما صورت میگیرد.

تاریخچه پیدایش داده های ساختار یافته :

داده های ساختار یافته در سال 2011 با ایجاد وب سایت Schema.org ایجاد شد. این سایت با کمک سه موتور جستجو ایجاد شد. به طور کلی فعالیت سایت به عنوان همکار تجاری سه جستجوگر معروف گوگل، بینگ و یاهو میباشد. اسکیما وظیفه استاندارد سازی و یکپارچه سازی زبان نشانه گذاری را بر عهده دارد. این نشانه ها به گونه ای توسعه داده شده اند، که بیشتر موتورهای جستجو آنها را درک کنند. موتورهای جستجو با خواندن این نشانه ها می توانند، همه موارد مهم در مورد یک سایت یا صفحه را دریابند. این داده ها برای سایت ها کاربرد های بسیاری نیز داشت.

کاربرد های Schema :

یکی از مهمترین کاربرد های schema یا همان داده های ساختار یافته در افزایش نرخ CTR میباشد. از طرفی نیز کد های این داده ها باعث می‌شوند موتورهای جست‌وجو اطلاعات صفحات سایت را سریع‌تر و بهتر درک کنند. این مسئله باعث می‌شود قابلیت دیده شدن سایت و تشخیص کلمات کلیدی آن توسط گوگل افزایش پیدا کند. از این رو کرالر ها بهتر و سریع تر موضوع هدف را شناسایی میکنند. از این رو قرار گیری در کلمات کلیدی مرتبط از دیگر کاربرد های مهم داده های ساختار یافته اسکیما میباشد.

از طرفی نیز معمولا با ساتفاده از اسکیما نمایش صفحه در نتایج متفاوت و برجسته‌تر نمایش داده می‌شود. لذا میتواند به افزایش بازدید نیز کمک بزرگی کند. اسکیما نه تنها برای بهینه سازی و سئو سایت بسیار کاربرد دارد، بلکه عمده استفاده از آن برای رضایت کاربر از نتایج ایجاد شده است. البته برای رسیدن به این اهداف و کاربرد ها باید کد های این داده های ساختار یافته را در قسمت های مختلف سایت به درسی ایجاد کنید.

بخش هایی مهم برای استفاده از اسکیما :

استفاده از داده های ساختار یافته در همان سال های ابتدایی شروع به کار برای سایت ها اجباری شد. به این صورت که در صورت استفاده نکردن از آن خطا دریافت خواهید کرد. به طور کلی در زیر بخش هایی که باید از آن از کد های اسکیما استفاده شود آورده شده است.

  • تصاویر
  • نویسنده
  • تاریخ انتشار
  • آخرین ویرایش
  • عنوان صفحه
  • فرمت صفحه

نتیجه گیری :

پیدایش کد های داده های ساختار یافته یا همان اسکیما هم برای سایت ها و هم برای کاربران و حتی خود موتورهای جستجو مانند گوگل کاربرد بسیار زیادی داشت. برای سایت ها اجازه ارائه بیشتر اطلاعات در صفحه نتایج را به بیننده میدهد. برای کاربران اطلاعات بیشتری میتوانند با سرعت بیشتری کسب کنند. از طرفی ها با رضایت کاربران موتورهای جستجو نیز به هدف اصلی خود خواهند رسید.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *