آموزش تولید محتوا و محتوا نویسی

آموزش تولید محتوا و محتوا نویسی

در این مقاله با ما جهت آموزش تولید محتوا و محتوا نویسی همراه باشید. سعی کرده ایم که نکات مهم و طلایی تولید محتوا را نیز در این مقاله بیان کنیم .امروزه به دلیل پیشرفت روز افزون دنیای وب و ایجاد سایت های بسیار ، رقابت بسیار پیچیده تر شده است. لذا موتورجستجو ها به دلیل ایجاد رنک بندی این سایت ها ، سیستمی ایجاد کردند که بتوان با تحلیل محتوا های تولید شده توسط سایت ها شناخت بهتری در خصوص آنها داشته باشند. از این رو توید محتوا و محتوا نویسی از عوامل مهم در رتبه بندی بوده که در مقاله انواع سئو به آن اشاره شد. پیش از شروع آموزش باید با مفاهیم کلمات تولید محتوا و محتوا نویسی بیشتر آشنا شوید.

دسترسی سریع به مطالب این مقاله :

خلاصه ای از نکات مهم و طلایی 

آموزش گام به گام مراحل تولید محتوا 

انواع محتوا ها بر اساس سایت 

تولید محتوا و محتوا نویسی چیست :

پیش از آنکه به معرفی تولید محتوا بپردازیم باید در ابتدا خود محتوا را بیشتر بشناسید. به طور کلی هر ان چه که در دنیای دیجیتال می‌بینید ، می‌شنوید یا می‌خوانید به نوعی محتوا حساب می‌شود. به عبارت دیگر تمامی متون و نوشته ها ، تمامی تصاویر ، تمامی ویدیو ها ، و اصواتی که در دنیای دیجیتال ایجاد میشوند، و یا قرار میگیرند، در فضای مجازی تحت عنوان محتوا شناخته میشوند. حال تولید محتوا به معنی فعالیت هایی جهت ایجاد این محتوا ها میباشد. و همچنین محتوا نویسی نیز به عنوان بخشی از تولید محتوا در زمینه ایجاد محتوای متنی میباشد. به عبارت دیگر محتوا نویسی تنها یک بخش از بحث تولید محتوا است.

خدمات سئو سایت

 آموزش محتوا نویسی و تولید مجتوا متنی :

جهت تولید محتوای نویسی متنی شما به مهارت خاصی نیاز دارید. اصلی ترین این مهارت های این مورد شامل مهارت نویسندگی ، آشنایی مناسب با سایت و فضای مجازی ، مهارت تحقیق و در آخر تایپ مهارت های ICDL است. برای شناخت بهتر هر کدام از این موارد را به صورت مختصر توضیح میدهیم.

نکات مهم و طلایی تولید محتوا

این بخش از مقاله  آموزش تولید محتوا را با دقت بیشتری مطالعه کنید. در زیر به برخی از نکات مهم و طلایی محتوا نویسی که با رعایت آنها  که محتوای شما در گوگل سریعتر بالا می آید اشاره میکنیم

  • استفاده از جدول و لیست در نوشته ها
  • استفاده از پادکست یا ویدئو
  • استفاده از فرم تماس با ما
  • استفاده از لیست دسترسی سریع (یک فهرست داخل متن ایجاد کنید که با کلیک روی آن فهرست کاربر بتواند به محتوای مربوط به آن انتقال یابد )
  • چگالی مناسب عبارت های کلیدی سایت
  • رعایت LSI
  • استفاده از عبارت های مترادف یا عبارت هایی که ارتباط معنایی با عبارت کلیدی اصلی دارند
  • حتما یک یا دو تگ h2  یا h3   داشته باشید که عبارت کلیدی اصلی داخل آن باشد
  • نوشتن پاراگراف اول بسیار مهم است به طوریکه باید شامل تمام کیورد هایی که می خواهید در آن بالا بیایید باشد.
  • لینک سازی داخلی مناسب و لینک دادن از سایر نوشته ها به این نوشته با انکر تکست مناسب

آموزش تولید محتوا برای سایت

در این قسمت سعی میکنیم به صورت خلاصه و مفید مراحل تولید محتوا را به صورت گام به گام توضیح دهیم

  • مرحله اول تولید محتوا و محتوا کذاری برای سایت ( انتخاب موضوع )

در این مرحله شما باید آموزش ببینید که قبل از شروع به تولید محتوا و محتوا نویسی باید چگونه موضوع خود را انتخاب کنید

برای انتخاب موضوع محتوای خود ابتدا باید ببینید که با چه هدفی تولید محتوا انجام میگیرد و برای مثال موضوع انتخابی برای وبلاگ سایت باید به گونه ای باشد که کاربری که وارد سایت شد بعد از خواندن نوشته مورد نظر ، روی لینک های نوشته که به دسته های اصلی و خدمات سایت داده شده است ، کلیک کند. برای مثال یک سایت کتابفروشی را در نظر بگیرید که برای تولید محتوای وبلاگ، موضوع بهترین کتاب ریاضی کنکوری را معرفی کرده است، کاربر بعد از خواندن این محتوا ، احتمال زیادی دارد که بخواهد کتاب مورد نظر را خریداری کند. در نتیجه باید در این محتوا به محصولات سایت نیز لینک داده شود و در این صورت کاربران با خواندن محتوای مورد نظر وارد صفحه محصولات شده و خرید صورت میگیرد.

در نتیجه یکی از مهم ترین کارها برای تولید محتوا، انتخاب موضوع محتوا است. در انتخاب موضوع به موارد زیر دقت کنید.

  • ارتباط معنایی محتوا با حوزه کاری سایت
  •  میزان سرچ موضوع محتوا ( برای این کار میتوانید از گوگل ترند ، کیوورد پلنر و یا از ساجست های گوگل استفاده کنید)
  • نوع کاربری محتوا ( محتوای وبلاگ یا محتوای محصول یا خدمات میتوانند متفاوت باشند )
  • رععایت LSI ( مثلا برای محتوای محصول باید محتوا حول موضوع نحوه خرید و شرایط خرید و شرایط مرجوعی و … باشد و به هیچ عنوان آموزشی نباشد)
  • برای تولید محتوای وبلاگ سایت به امکان کلیک کاربران لینک های داخلی که به دسته های اصلی داده اید توجه کنید

 

مشاور سئو سایت

  • مرحله دوم تولید محتوا برای سایت ( نحوه نوشتن محتوا )

در این قسمت از مقاله آموزش تولید محتوا سعی میکنیم نکات طلایی در رابطه با نوشتن و تولید محتوا و یا کپی محتوا را بیان کنیم . دراین مرحله برای محتوا نویسی یونیک شما میتوانید به یکی از روش های زیر یک محتوای یونیک برای سایت خود آماده کنید .

  • در صورتیکه به موضوع اشراف دارید و محتوای تولید شده برای دسته اصلی سایت یا خدمات سایت یا محصولات سایت است ، حتما سعی کنید که محتوا را صفر تا صد خودتان بنویسید و از کپی کردن خود داری کنید، همچنین می توانید محتوا را از سایت های خارجی ترجمه کنید.
  • درصورتیکه برای وبلاگ محتوا مینویسید میتواند ابتدا تایتل هایی که میخواهید داخل محتوا آورده شود را نوشته و سپس هر یک از پاراگراف هایی که برای این تایتل ها میخواهید را از سایت های محتلف کپی کرده و جمله بندی را کمی تغییر دهید . اما دقت کنید که تمام محتوا را از یک سایت کپی نکنید و حتما بخشی از محتوا را تغییر دهید
  • در هر صورت حتما و حتما پاراگراف اول محتوا را خودتا بنویسید
  • سعی کنید هیچ کدام از تایتل هایی (تگ های h ) که دارید شبیه تایتل سایت هایی که کپی از آنها محتوا کپی کرده اید نباشد

 

  • مرحله سوم تولید محتوا برای سایت (نحوه سئو محتوا )

برای انجام سئو محتوا تولید شده به نکات مهم و طلایی  تولید محتوا زیر توجه کنید

  • چگالی را افزایش دهید ( بیشتر از حد مجاز تعیین شده  از سوی یائو سئو یا سایر افزونه های انالیز سئو متنی نباشد )
  • لینک سازی داخلی انجام دهید ( به انکر تکست ها حتما توجه کنید و با عبارت های مناسب و مرتبط با آن صفحه  لینک دهید )
  • سعی کنید تایتل های انتخاب شده ارتباط معنایی باهم داشته باشند و زیاد پراکنده صحبت نکنید
  • از جدول یا لیست استفاده کنید
  • از قسمت های دسترسی سریع به محتوای صفحه استفاده کنید ( مانند قسمتی که ما بالای اسن مقاله قرار داده ایم )
  • سعی کنید تمام نکاتی که یائو سئو به شما پیشنهاد میدهد سبز کنید
  • LSI  را رعایت کنید

تأثیر مهارت نویسندگی در تولید محتوا نویسی :

برای محتوا نویسی فرد باید دارای مهارت نویسندگی باشد. ممکن است فردی در انواع علوم اطلاعات فراوانی داشته باشد اما نتواند محتوا خوب و قابل قبولی را تولید نماید. نحوه ی تولید محتوا برای سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است. تسلط داشتن بر مفاهیم نگارشی و نداشتن غلط املایی در نگارش مطالب اهمیت به خصوصی دارد. همچنین یک محتوا نویس حرفه ای باید موضوعات را بسیار روان و ساده به طوری مطرح نماید که عموم مخاطبان هنگام خواندن آن دچار مشکل نگردند. به اصطلاح عام پسند بودن محتوا از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

تأثیر آشنایی با سایت و فضای مجازی در محتوا نویسی :

آشنایی با سایت و فضای مجازی یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای محتوای نویسی میباشد. به این صورت که اگر شما شناخت کافی با موتور های جستجو و مفاهیم آن نداشته باشید محتوای ایجاد شده ارزش چندانی نخواهد داشت. از طرفی با آشنایی کامل در این مورد تأثیرگذاری محتوای تولید شده به دلیل تعیین درست هدف در خصوص تولید محتوای متنی بیشتر خواهد بود. بع عبارت دیگر اگر که شما با فضای مجازی و موتورهای جستجو آشنایی کامل را داشته باشید ، شناخت بهتری در خصوص نیاز های کاربر خواهید داشت از این رو تولید محتوای شما نتیجه بهتری خواهد داشت. آشنایی با این موضوع یکی از نکات مهم و طلایی برای تولید محتوا برای سایت هست، چرا که درصورتیکه نحوه عملکرد ربات های گوگل و سایت را بشناسید بسیار هوشمندانه تر انکر تسکت ها، خاصیت alt  عکس ها ، LSI و … را رعایت می کنید

 

اهمیت مهارت تحقیق در خصوص ارزش تولید محتوای متنی :

مهارت در تحقیق برای تولید محتوای متنی بسیار باارزش است. این مورد یاعث افزایش ارزش اطلاعات محتوای متنی سایت خواهد شد. از طرفی محتوا باید دارای ارزش مناسبی باشد. از این رو تولید محتوای متنی باید بر اساس اطلاعات درست و معتبر پایه ریزی شود.

اهمیت وجود مهارت های ICDL و تایپ در محتوال نویسی :

با شناخت بهتر مهارت های ICDL به خصوص مهارت تایپ سرعت و دقت در امر تولید محتوا نویسی بالاتر میرود. از این رو شناخت این مهارت ها یکی از موارد با اهمیت در این زمینه میباشد. از طرفی با کاهش تسلط به این مهارت ها سرعت به شدت پایین خواهد آمد.

انواع تولید محتوا نویسی متنی بسیار است. در ادامه به معرفی کوتاه از این موارد خواهیم پرداخت.

انواع محتوا نویسی بر اساس سایت :

برای تولید محتوا متنی در سایت های متلف متفاوت بوده و نیاز به مهارت های خاصی میباشد. محتوا نویسی بر اساس سایت شامل بخش های بسیار زیادی بوده که برخی از مهمترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • تولید محتوا شبکه های اجتماعی
  • تولید محتوای ریپورتاژ آگهی
  • محتوا نویسی خبری
  • مقالات آموزشی
  • تولید محتوای پژوهشی و یا تحقیقی
  • مقالات تحلیلی
  • ترجمه
  • محتوا نویسی محصول
  • ایمیل ها
  • و…

در ادامه سعی بر این شده که به صورت مختصر هر بخش از انواع محتوای نویسی را مورد برسی قرار دهیم.

تولید محتوا شبکه های احتماعی :

امروزه شبکه های اجتماعی یکی از موارد با اهمیت برای شناخت بهتر موضوع فعالیت شما میباشد. از این رو فعالیت و تولید محتوا در این شبکه ها مستلزم زمان و انرژی کافی است. در ادامه مواردی راکه باید در این شبکه ها رعایت شود به صورت محتصر ارائه کرده ایم. این موارد عبارت اند از قرار دادن مطالب با ارزرش بالا ، دوری از مطالب تکراری ، ایجاد مطالب جدید و گاه طولانی ، استفاده درست از تصاویر و… میباشد.

ریپورتاژ :

در جواب به این که محتوا رپورتاژ چیست باید گفت که به مقاله ای خبری ، تبلیغاتی و یا علمی گفته میشود که بیش طرف بوده و اغلب دارای لینک به صفحاتی است که اطلاعات داخل محتوا ریپورتاژ به آن ها در ارتباط باشد. خارج از بحث بهینه سازی و سئو سایت ، یکی از اهداف اصلی ریپورتاژ معرفی صفحه لینک شده به مقاله ریپورتاز است.

زمانی که مخاطبان این وب سایت ها مقالات و مطالب را می خوانند با خدمات و محصولاتی که توسط وب سایت معرفی و ارائه می‌شود آشنا می‌شوند. یکی از نکات مهم در خصوص رپورتاژ نویسی برآورده کردن نیاز کاربر از موضوعی است که جستجو کرده است. اگر که ریپورتاژ نیاز مخاطب را برطرف کرده و برای او جالب باشد، یعنی نگارش آن به طرزی مناسب و جذاب باشد، مخاطب وارد وب سایت شما شده و از خدمات و محصولات آن نیز دیدن خواهد کرد. البته این نوع از آگهی ها که به عنوان رپورتاژ شناخته میشوند بیشترین استفاده را در بخش بهینه سازی و سئو سایت دارند.

محتوا نویسی خبری :

محتوا نویسی خبری که با نام دیگر آن خبر نویسی نیز شناخته میشود ، عبارت اند از تولید متون که حوادث مختلف را اغلب به صورت کاملا بی طرفانه بازگو میکند. به عبارت دیگر برای توضیح ساده تر خبر نویسی ، تولید محتوای متنی شامل اتفاقات مهم در یک نگاه میباشد. یکی از نکات دارای اهمیت در تولید محتوای خبری ، به روز بودن در خصوص حوادث میباشد. امروزه با گسترش وب سایت های خبری وب سایتی موفق تر است که به روز تر باشد. چرا که این نوع از محتوا عمر کوتاهی داشته و میتواند به سرعت ارزش خود را از دست بدهد.

محتوا نویسی آموزشی :

محتوا نویسی آموزشی نوعی از محتوا نویسی میباشد، که در ارتباط با ارائه خدمات و یا آموزش مواردی به مخاطبین است. این نوع از تولید محتوا باید دارای متنی قابل اعتماد باشد. چرا که در صورت درستی مطالب کاربران جدید به مخاطبین قدیمی سایت تبدیل خواهند شد. همچنین نوشتار این نوع محتوا نیز بهتر است ساده صورت گیردو لذا با استفاده از این مورد فهم آن برای تمامی کاربران سایت ساده تر میباشد. تولید محتوا نویسی آموزشی تا حدی به مهارت و یا آشنایی شخص به مطالب آن نیاز دارد.

تولید محتوا تحقیقی :

تولید محتوای متن مقالات تحقیقی و پژوهشی نیاز به مطالعه بسیار دارد. تولید این محتوا ها در فضای مجازی تفاوتی در تولید مقالات علمی معتبر ندارد. به طور کلی تولید محتوای این متون برگرفته‌ از پژوهشی میباشد که‌ به‌تازگی‌ پایان‌ یافته‌ است‌. از طرفی این مقالات به دلیل آنکه متکی‌ بر یافته‌های‌ تحقیقاتی‌ است‌، گزارش‌ تحقیق‌ نیز به‌ آن‌ گفته‌ می‌شود. این نشان می دهد که ویژگی منحصر به فرد مقاله پژوهشی، داشتن یک ایده یا ابتکار یا نتیجه کاملا جدید و تازه است. به عبارت دیگر مقاله پژوهشی حاوى ایده یا موضوعى کاملاً نو یافته است، به این معنا که پژوهشگر طى یک کار پژوهشى دقیق، ایده، موضوع، یا روش جدیدى را مطرح مى‌کند و به نتایج کاملاً جدیدى دست مى‌یابد که پیشتر وجود نداشته است.

تولید محتوا متنی مقالات تحلیلی :

شناخت کامل موضوعات مورد در تولید محتوا تحلیل بسیار اهمیت دارد. این‌ نوع‌ تولید محتوا با مقالات تحلیلی که‌ به‌ نام‌ مقاله‌ نظری‌ نیز شناخته‌ می‌شود برابر است. متنون این مقالات، تحقیقی‌ میباشد که‌ مؤلف‌ با استفاده‌ از منابع‌ پژوهشی‌ پیشین‌، نظریه خاصی‌ را در حوزه‌ کار خود مطرح‌ می‌نماید. در این‌ نوع‌ مقاله‌ نویسنده‌ ممکن‌ است‌ نظریه‌های‌ قبلی‌ را گسترش‌ دهد، آنها را با استفاده‌ از شواهد استحکام‌ بخشد، آنها را به‌شکل‌ دیگری‌ بیان‌ کند یا آنها را مورد تأمل‌ و تردید قرار دهد. بنابراین مشخص است که در این نوع از مقاله، نویسنده موضوع یا ایده‌اى را که وجود دارد، از جنبه یا جنبه‌هایى معمولاً جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار مى‌دهد و نتایج مشخصى از تجزیه و تحلیل انجام شده، ارائه مى‌کند که تازگى دارد.

تولید محتوا به روش های محتلفی انجام میگیرد. برخی از این روش ها تأثیرات بسیاری بروی بهینه سازی و سئو سایت دارند. از این رو در ادامه به معرفی مختصر از هر کدام خواهم پرداخت.

آموزش روش های تولید محتوا :

برای درک بهتر پیش از شروع باید با انواع روش های محتوا نویسی آشنایی داشته باشید. از این رو در ادامه به معرفی این روش ها خواهیم پرداخت.

روش های محتوا نویسی در سایت ها :

همان طو رکه گفته شد محتوا نویسی یکی از موارد با اهمیت در سئو و بهینه سازی سایت میباشد. همچنین این مورد تأثیر زیادی بر رنکینگ و رتبه بندی سایت دارد. به طور کلی روش های محتوای متنی برای سایت عبارت اند از تولید محتوای پیلار و کلاستر ، تولید محتوا نویسی یونیک ، محتوا نویسی ارگانیک  ، محتوا نویسی زنجیره ای میباشد. البته دو روش دیگر تولید محتوای اسپم ، ایجاد مزره تولید محتوا برای تولید متون مورد نیاز در گذشته رواج داشت. که از آپدیت سال 2011 گوگل و ایجاد الگوریتم های مهم آن این دو روش منسوخ شد. چرا که در این الگورتیم ها توجه بسیاری به ارزش مطالب شده بود. در ادامه مهمترین این موارد را برای شما توضیح خواهیم داد.

تولید محتوا زنجیره ای :

تولید محتوا زنجیره ای به عنوان یکی از روش های مهم محتوا نویسی است. این روش تأثیر قابل توجهی بر افزایش رنک سایت دارد. این نوع از تولید محتوا با استفاده از کلمات LSI و استفاده درست از لینک ها یک زنجیره ای از محتوا های مرتبط با هم ایجاد میکند. در صورت استفاده صحیح از کلمات و نگارش صحیح متون این مطالب به عنوان یک ارزش از طرف گوگل شناخته میشود.

محتوا نویسی یونیک :

به طور کلی محتوا نویسی یونیک عبارت اند از محتوایی که کاملا توسط یک نویسنده نوشته شود. به عباتر ساده تر به محتوایی که از سایت خارچی دیگر کپی نشده باشد محتوا نویسی یونیک نام دارد. انتشار محختوا یونیک نیز یکی از موارد با اهمیت در بهینه سازی سایت خود است. از مزایای آن ارزش بالارت مطلب و از معایب آن زمان زیاد برای تولید آن است. البته توئصیه میشود که تمام محتوا های خود را به صورت یونیک تولید نمایید. چرا که این موارد در رنک بندی تأثیر زیادی دارد.

محتوای اسپم :

محتوا هایی بی معنی و صرفا دارای کلمات تکراری بسیاز که توسط افراد برای رسیدن به رنک بالاتر ایجاد میشد محتوای اسپم میگویند. این روش محتوا نویسی با آپدیت 2011 گوگل و پدیدار شدن الگوریتم های آن زمان منسوخ شد. ب این علت که این الگوریتم ها به گوگل توانایی شناسایی مطالب بی ارزش و اسپم برا به سادگی میداد. این سیستم بر پایه AI توسط گوگل پایه ریزی شد. در آن آپدیت و با حذف محتوا های اسپم از نتایج رتبه ، بندی به صورت چشم گیری تغییر کرد. حال که با محتوا نویسی اسپم آشنا شدید میتوانیم در خصوص محتوای ارگانیک به عنوان نقطه مقابل این روش توضیحاتی ارائه دهیم.

محتوا نویسی ارگانیک و تفاوت آن با یونیک :

محتوا نویسی ارگانیک به محتوای بدون اسپم گفته میشود که هدف خاصی را دنبال میکند. در امروزه با منسوخ شدن تولید محتوای اسپم اکثر محتوا های تولید شده در سایت ها به صورت ارگانیک ایجاد میشوند. به عبارت ساده تر به محتواهای طبیعی که یک هدف خاص مانند معرفی یک محصول و یا آموزش یک موضوع را دارند ، محتوای ارگانیک هستند. برای مثال همین مقاله آموزش تولید محتوا سایت سئو جامپر یک محتوای ارگانیک میباشد.

مزرعه تولید محتوا :

یکی از روش های تولید محتوای متنی با وسعت بسیار میباشد. اما همچنان ارزش کلمات و بار اطلاعات مقالات ایجاد شده توسط این روش به شدت کاهش پیدا میکند. در این روش ، با استفاده از کپی محتواهای دیگر قسمت های سایت خود باعث ایجاد محتوایی جدید میشود. به عبارت دیگر محتوا نویسی در این روش تنها چند بخش اول صورت گرفته و در ادامه برای تولید محتوای جدید صرفا از محتوا های پیشین استفاده میشد.

این روش نیز با آپدیت و گسترش الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم پاندا ، پنگوئن و مرغ مگسخوار منسوخ شد. البته هنور هم سایت هایی میبینیم که کمو بیش از این روش استفاده میکنند. به هر علت تولید محتوا متنی در این روش غیر قابل اعتماد میباشد. لذا استفاده از آن را توصیه نمیکنیم. چرا که امروزه ا توجه به رقابت شدید میان سایت های مختلف توجه گوگل به شناسایی و جریمه کردن سایت های در ارتباط با آن بسیار بیشتر میباشد.

نتیجه گیری :

محتوا خود پایه تمامی مواردی است که در سطح وب وجود دارد. لذا بدون محتوا فضای مجازی کامل بدون ارزش خواهد بود. از این رو تولید محتوا و محتوا نویسی یکی از مهمترین عوامل فعالیت در فضای مجازی است. همچنین محتوا نویسی یکی از عوامل مأثر بر بهینه سازی و سئو سایت میباشد. در این مقاله با آشنایی محتصر در خصوص انجام تولید محتوا نویسی متنی آشنا شدید.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *